Vis dėlto yra daugybė galimybių, padedančių jaunam verslui pasikloti finansinius pamatus. Apie jas ir klaidas, kurias dažniausiai daro jauni verslininkai, pasakoja UAB „Investicijų ir verslo garantijos“ („Invega“) generalinis direktorius Audrius Zabotka, „Nextury Ventures“ generalinis direktorius Mindaugas Glodas ir įmonės „SGS Watches“ bendraįkūrėjas Emilis Strimaitis. Apie tai jie diskutuos ir birželio pradžioje vyksiančiame didžiausiame jauno verslo forume „#LAUNCH 2017“, kur savo patirtimi dalysis savo sričių lyderiai.
Kartu paprasčiau
Pasaulyje gerai žinomas, o Lietuvoje vis sparčiau populiarėjantis reiškinys – minios finansavimas. Tai galimybė jaunam verslui susirinkti pinigų iš skirtingų investuotojų, kurie patiki siūloma idėja. Kaip pasakoja E. Strimaitis, pasirinkus tokį finansavimo modelį, išvengiama sudėtingų biurokratinių darbų, o verslas gauna kur kas daugiau nei vien finansinę naudą.
„Minios finansavimas tampa vis populiaresniu ir patrauklesniu būdu paversti savo idėją realybe ir sukurti startuolį. Tai visiškai skiriasi nuo standartinio verslo kūrimo, kuris dažniausiai neįsivaizduojamas be didelių bankų, paskolų ir daug popierizmo. Pasitelkus minios finansavimą, gaunama daug daugiau nei lėšos, reikalingos projektui įgyvendinti. Pirmieji žmonės, nusprendę paremti projektą, tampa anksčiausiais ir aktyviausiais gerbėjais. Jie padeda skleisti žinią apie produktą ar paslaugą ir duoda naudingų patarimų projekto metu. Be to, tai puiki galimybė įvertinti rinkos paklausą ir požiūrį į patį produktą, dar prieš jį sukuriant“, – teigia pašnekovas.
E. Strimaičio įsitikinimu, kad ir kaip patraukliai atrodo šis finansavimo modelis, įdirbio siekiant rezultato vis tiek reikės. „Nereikia tikėtis magijos ir stebuklų, kad, sukūrus minios finansavimo projektą, savaime ims plūsti užsakymai, didžiausi portalai rašys straipsnius ir tai taps sensacija. Savaime niekas nevyksta, tad, norint įgyvendinti sėkmingą minios finansavimo projektą, jam taip pat reikia tinkamai pasiruošti“, – sako jis.
Būtinas konkretumas
Apžvelgiant valstybės finansuojamos verslumo skatinimo fondo priemonės rezultatus, kuriuos jauno verslo forume „#LAUNCH“ pristatys A. Zabotka, galima teigti, kad daugiausia verslų kuria jaunimas iki 29 metų. Vis dėlto, pašnekovo nuomone, jaunatviškas maksimalizmas kartais gali pakišti koją.
„Klaidų prašant finansavimo jaunam verslui būna labai įvairių, bet dažniausiai jauni verslininkai neatlieka namų darbų – neįvertina arba pervertina savo verslo finansinę būklę, neatlieka geros rinkos ir būsimo verslo analizės, pernelyg pasitiki savo jėgomis ir pervertina savo verslo idėją, tikėdami, kad ji yra vienintelė ir nepakartojama, nors tokių idėjų pavyzdžių Europoje apstu“, – iš patirties kalba pašnekovas.
Patardamas, kaip išvengti šių klaidų, A. Zabotka atskleidžia, į ką kreipiama daugiausia dėmesio, priimant sprendimą dėl jauno verslo finansavimo: „Kadangi dirbame su įvairiomis finansinėmis priemonėmis, kurioms įgyvendinti taikomi įvairūs europiniai ir nacionaliniai teisės aktai, vertindami įvairiausius verslo projektus, pirmiausia žiūrime, ar į mus kreipęsis verslininkas atitinka visus jam keliamus reikalavimus, t. y. ar verslininkas yra smulkiojo ir vidutinio verslo subjektas, ar jo vykdoma veikla yra remtina ir ar jo įmonė nepatiria sunkumų. Vėliau vertiname tai, kaip verslininkas yra pasiruošęs įgyvendinti verslo projektą, jeigu gautų norimą finansavimą. Kitaip tariant, ieškant finansavimo, labai svarbu suprasti ir žinoti, kokiam tikslui ieškomas finansavimas, ar papildomas finansavimas padės greičiau pasiekti užsibrėžtų rezultatų, sukurti gana stabilius ir prognozuojamus pinigų srautus, kurie užtikrintų palūkanų mokėjimą laiku ir kredito grąžinimą pagal grafiką, ir kokius įsipareigojimus reikės prisiimti, jeigu į verslą investuos privatus investuotojas ar verslo angelas.“
Pinigų yra
„Nextury Ventures“ generalinis direktorius M. Glodas priduria, kad Lietuvoje vis dar nėra jauno verslo ir investuotojų tarpusavio supratimo. Mūsų šalyje patyrę verslo rykliai mieliau investuoja į patikimesnes sritis nei startuoliai. Vis dėlto pašnekovas įsitikinęs – tinkamai paruošta ir pristatyta idėja gali pralaužti šias sienas.
„Patarčiau visų pirma nenuleisti rankų per greitai. Pas investuotojus reikia belstis nuolatos. Investicijų pritraukimas yra labai sunkus darbas, todėl būtina atlikti investavimo rinkos tyrimą, išsiaiškinti, kokios krypties investuotojai labiausiai tinka jūsų idėjai, svarbu žinoti pagrindinę savo verslo sritį. Lygiai taip pat svarbu tinkamai pasiruošti pristatymui. Dažnai jauni verslininkai taip ilgai gyvena su savo idėja, kad nebesuvokia, kaip kiti jos gali nesuprasti. Tenka skaityti nemažai pristatymų, kur informacija gali būti suprantama tik žinant kontekstą, o potencialus investuotojas jo nežino. Tad labai svarbu paruošti lengvai suvokiamą ir išsamų pristatymą, kaip sakoma, tokį, kad ir bobutei būtų aišku“, – patarimus dalija pašnekovas.