
Paskolos šilumos tiekėjams ir gamintojams
Paskolos teikiamos centralizuoto šilumos ir vėsumos tiekimo (CŠVT) sistemų atnaujinimui. Finansuojami projektai turi įgyvendinti:
- atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) panaudojimą šilumos ir vėsumos gamybai didinančias priemones CŠVT sektoriuje (toliau – AEI pažangos priemonė);
- centralizuoto šilumos, karšto vandens ir vėsumos tiekimo sistemų energijos vartojimo efektyvumą (EVE) didinančias priemones (toliau – EVE pažangos priemonė).

Pasikonsultuokite:
Kas gali kreiptis?
- Šilumos tiekėjai (EVE ir AEI pažangos priemonės)
- Nepriklausomi šilumos gamintojai (AEI pažangos priemonė)
Paskolos suma ir trukmė
Paskolos suma kiekvienam paskolos gavėjui nustatoma individualiai, įvertinus finansavimo poreikį, išskyrus projektus, kurių metu įrengiami nauji arba modernizuojami esami didelio naudingumo biokuro katilai. Ne mažiau kaip 20 proc. tinkamų finansuoti išlaidų turi sudaryti privačių finansuotojų arba nuosavos paskolos gavėjo lėšos.
Palūkanos
Taikoma fiksuota 2 proc. metinių palūkanų norma. Viršijus galimos suteikti valstybės pagalbos ribas, palūkanų norma gali būti didinama, bet ne daugiau nei iki 4 proc. metinių palūkanų normos.
Kur kreiptis?
Paskolos paraiška ir susiję dokumentai teikiami per ILTE paraiškų teikimo sistemą.
Terminai
Projekto išlaidos turi būti patirtos ir apmokėtos ne vėliau kaip iki 2028 m. spalio 31 d.
- Priemonės lėšomis gali būti apmokamos išlaidos, patirtos įgyvendinant skatinamosios finansinės priemonės „Paskolos šilumos tiekėjams ir gamintojams“ aprašymo (toliau – Aprašymas) III skyriuje „Specialiosios priemonės finansavimo sąlygos“ nurodytas finansuojamas veiklas.
- Tinkamomis finansuoti pripažįstamos tik tos išlaidos, kurios yra patirtos ne anksčiau kaip po paraiškos pateikimo dienos, t. y. iki paraiškos pateikimo dienos nėra pasirašyta (-os) sutartis (-ys), susijusios su projektu, ir (arba) apmokėta sąskaita dėl turto įsigijimo, prekių tiekimo ir (ar) paslaugų atlikimo, rangos darbų pradėjimo projektui įgyvendinti. Projekto išlaidos yra tinkamos finansuoti, kai išlaidas pagrindžiantys dokumentai išrašomi paskolos gavėjui arba paskolos gavėjo įgaliotam asmeniui.
- PVM yra tinkamas finansuoti, kai Paskolos gavėjas teisės aktų nustatyta tvarka neturi galimybės įtraukti jo į PVM atskaitą.
Tinkamos finansuoti išlaidos, patirtos įgyvendinant projektus pagal šias AEI pažangos priemonės veiklas:
- Saulės energiją naudojančių technologijų, šilumos talpyklų įrengimas.
- Biomasę naudojančių technologijų, šilumos talpyklų įrengimas.
- Kitus atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių technologijų diegimas.
Tinkamos finansuoti išlaidos, patirtos įgyvendinant projektus pagal šias EVE pažangos priemonės veiklas:
- Centralizuoto šilumos tiekimo tinklo pritaikymas 4-os kartos šilumos tiekimo sistemai.
- Šilumos (vėsumos) apskaitos prietaisų su nuotolinio duomenų nuskaitymo funkcija įrengimas.
Detaliau tinkamos finansuoti išlaidos apibrėžiamos Aprašymo III skyriuje „Specialiosios priemonės finansavimo sąlygos“.
Pagal priemonę teikiamo finansavimo lėšos negali būti naudojamos:
- paskolos gavėjo išlaidoms, kurios nėra susijusios su paskolos gavėjo projektu;
- išlaidoms, kurios buvo finansuotos (apmokėtos) ar finansuojamos iš ES fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ir (ar) kitos tarptautinės paramos ar nacionalinių lėšų, jei visas lėšas kartu sudėjus su finansavimo pagal priemonę lėšomis, išlaidos būtų finansuotos daugiau nei 100 procentų išlaidų vertės;
- paraiškos paskolai ir projekto aprašymo ( ar jam lygiaverčio dokumento) parengimo išlaidoms dengti;
- paskolos gavėjo išlaidoms, kurios nėra skirtos projekto įgyvendinimui ir kurios neatitinka Aprašymo 5 dalyje „Tinkamos finansuoti išlaidos“ nurodytų tinkamų finansuoti projekto išlaidų;
- išlaidos atsiskaityti su Rusijos Federacijoje, Baltarusijos Respublikoje, Rusijos Federacijos aneksuotame Kryme, Moldovos Respublikos vyriausybės nekontroliuojamoje Padniestrės teritorijoje bei Sakartvelo vyriausybės nekontroliuojamose Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijose registruotais fiziniais ir juridiniais asmenimis;
- žemės įsigijimo ir (ar) nuomos ir su tuo susijusios išlaidos;
- investicijos, kurios pradėtos įgyvendinti iki paraiškos pateikimo dienos, t. y. iki paraiškos pateikimo dienos jau pasirašyta (-os) sutartis (-ys) ir (arba) apmokėta sąskaita dėl turto įsigijimo, prekių tiekimo ir (ar) paslaugų atlikimo, rangos darbų pradėjimo;
- tik konkrečios pažangos priemonės veiklų finansavimui netinkamos finansuoti išlaidos nurodytos atskirai Aprašymo Specialiosiose sąlygose.
Įgyvendinant projektus, pagal AEI pažangos priemonę, didžiausias galimas valstybės pagalbos intensyvumas:
- Labai maža ir maža įmonė – 65 %
- Vidutinė įmonė – 55 %
- Didelė įmonė – 45 %
Valstybės pagalba teikiama pagal Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnio nuostatas.
Įgyvendinant projektus, pagal EVE pažangos priemonę, didžiausias galimas valstybės pagalbos intensyvumas:
- Labai maža ir maža įmonė – 50 %
- Vidutinė įmonė – 40 %
- Didelė įmonė – 30 %
Valstybės pagalba teikiama pagal Reglamento (ES) Nr. 651/2014 46 straipsnio nuostatas.
Paraiškų teikimas, vertinimas, paskolos sutarties sudarymas arba atsisakymas sudaryti paskolos sutartį yra reglamentuojamas ILTE tiesioginių paskolų paraiškų ir prašymų teikimo bei vertinimo tvarkoje.
Visi dokumentai (įskaitant asmens tapatybės dokumentą) privalo būti pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu.
Dokumentus tiek excel, tiek kitais formatais rekomenduojame pasirašyti Signa Web programoje, taip pat galima pasirašyti Elektroninio archyvo informacinėje sistemoje, puslapyje https://adoc.archyvai.lt/eais-lpp/app/create arba per Dokobit sistemą, puslapyje https://app.dokobit.com/
Teikiami dokumentai ir informacija | Pastabos |
Paraiška | paskolos paraiška ir susiję dokumentai teikiami per ILTE paraiškų teikimo sistemą. |
Kliento identifikavimo dokumentai | dokumentai, susiję su kliento identifikavimu, nurodyti paskolos davėjo Tiesioginių paskolų paraiškų ir prašymų teikimo ir vertinimo tvarkoje, kuri skelbiama viešai www.ilte.lt. |
Reikšmingos žalos nedarymo principui vertinimo anketa (deklaracija) | jei klientas vykdo AEI panaudojimo šilumos ir vėsumos gamybai veiklas (Aprašymo priedas Nr. 3). |
Reikšmingos žalos nedarymo principui vertinimo anketa (deklaracija) |
jei klientas vykdo CŠVT sistemų energijos vartojimo efektyvumo didinimo veiklas (Aprašymo priedas Nr. 4). |
Projekto aprašymas arba jam lygiavertis dokumentas (galimybių studija) | Projekto aprašyme turi būti aprašyta vykdoma ir (ar) planuojama vykdyti veikla, esama ir prognozuojama finansinė būklė, siūlymas dėl paskolos įmokų mokėjimo grafiko išdėstymo ir užtikrinimo priemonių, vykdomų veiklų, siekiami rodikliai po projekto įgyvendinimo bei kita prašoma informacija. Taip pat turi būti pateiktos finansinės veiklos prognozės (skaičiavimai), atspindintys Kliento galimybę laiku mokėti įmokas pagal visus esamus ir būsimus Kliento finansinius įsipareigojimus visam Paskolos terminui. Pavyzdinė projekto aprašymo forma pateikiama Paskolos davėjo internetinėje svetainėje www.ilte.lt. Galimybių studija rengiama vadovaujantis 2019 m. balandžio 1 d. Valstybinės energetikos reguliavimo tarnybos (toliau – Taryba) nutarimu Nr. O3E-93 „Dėl šilumos tiekėjų, Nepriklausomų šilumos gamintojų, Geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojų, paviršinių nuotekų tvarkytojų investicijų vertinimo ir derinimo Valstybinėje energetikos reguliavimo taryboje tvarkos aprašo patvirtinimo. |
Einamųjų finansinių metų tarpinis paskutinio ketvirčio finansinių ataskaitų rinkinys | jei nuo einamojo ketvirčio pradžios yra praėję 40 kalendorinių dienų. Tuo atveju jei nuo einamojo ketvirčio pradžios nėra praėję 40 kalendorinių dienų, turi būti teikiamas ketvirčio, ėjusio prieš paskutinį ketvirtį, finansinių ataskaitų rinkinys arba lygiaverčiai dokumentai, kai įmonės veikia trumpiau nei vienerius metus. |
Privataus finansuotojo ketinimo dalyvauti projekto finansavime raštas | raštas teikiamas tuo atveju, kai Privatus finansuotojas ketina suteikti paskolą. Paskolos davėjui pareikalavus, Privatus finansuotojas (netaikoma, kai Privatus finansuotojas yra Finansų įstaiga) turi įrodyti, kad yra finansiškai pajėgus dalyvauti Projekto finansavime ir pagrįsti skolinamų lėšų kilmę. Jei Klientas Projekto finansavime ketina dalyvauti nuosavomis lėšomis, tokiu atveju ši informacija turi būti pagrindžiama pateikiant nuosavų lėšų kilmę pagrindžiančius dokumentus. |
Poveikio aplinkai vertinimo ataskaita |
jei vadovaujantis Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatomis, įgyvendinant Finansavimo lėšomis apmokamą Projektą privaloma atlikti Projekto veiklų vertinimą, turi būti pateikiama poveikio aplinkai vertinimo ataskaita arba planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo ataskaitą. Jei paraiškos teikimo metu ataskaita dar nėra parengta, ji turi būti pateikta iki Paskolos sutarties pasirašymo. Jei Kliento planuojamo Projekto veikloms šie reikalavimai netaikomi, Klientas turi pateikti raštinį paaiškinimą, kodėl vertinimas neprivalomas. |
Atsakingos institucijos išvada dėl Finansavimo lėšomis apmokamų Projekto veiklų poveikio įsteigtoms ar potencialioms „Natura 2000“ teritorijoms reikšmingumo |
jei planuojama ūkinė veikla nėra susijusi su įsteigtomis ar potencialiomis „Natura 2000“ teritorijomis ar artima tokių teritorijų aplinka, Klientas pateikia rašytinį paaiškinimą. |
Kliento nuosavybės teisės į žemės sklypą ir (ar) pastatą, ir (ar) pastato dalį, kur vykdomos projekto veiklos dokumentai | jei projektas įgyvendinamas žemės sklype ir (ar) pastate, ir (ar) pastato dalyje, kurią klientas valdo nuomos, panaudojimo ar patikėjimo teise, turi pateikti dokumentą, įrodantį, kad žemės sklypu ir (ar) pastatu, ir (ar) pastato dalimi galės naudotis iki paskolos sutarties termino pabaigos. |
Ketinimų protokolas, pasirašytas su turto savininku dėl projekto įgyvendinimo |
jei įgyvendinant Projektą Finansavimo lėšomis apmokamos investicijos į turtą, kurį Klientas valdo ir naudojasi nuomos (koncesijos) teise, Klientas turi pateikti ketinimų protokolą dėl Projekto įgyvendinimo, sudarytą nepažeidžiant Šilumos ūkio įstatymo 37 str. reikalavimų. Ketinimų protokole turi būti aptarti įsipareigojimai perleisti–perimti (esant Paskolos davėjo sutikimui) Paskolos gavėjo teises ir pareigas dėl Projekto įgyvendinimo, Paskolos lėšų grąžinimo, jei paraiškos pateikimo metu yra žinoma, kad Projekto įgyvendinimo metu ar jį įgyvendinus bei Paskolos sutarties galiojimo laikotarpiu pasibaigtų (nutrūktų) nuomos (koncesijos) sutartiniai teisiniai santykiai, kurių pagrindu Paskolos gavėjui perduotas šilumos ūkio ar jo dalies valdymas. Kartu su ketinimų protokolu pateikiama ir šilumos ūkio ar jo dalies nuomos ar koncesijos sutartis. |
Smulkiojo ir vidutinio verslo subjekto statuso deklaracija |
pateikti vadovo pasirašytą Smulkiojo ir vidutinio verslo subjekto statuso deklaraciją, užpildytą pagal šiame tinklapyje esančią formą: https://eimin.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/verslo-aplinka/smulkiojo-ir-vidutinio-verslo-politika/statuso-deklaravimas-aktualus-dokumentai. Jeigu Klientas nėra smulkiojo ar vidutinio verslo subjektas, teikiama laisvos formos deklaracija apie įmonės statusą. |
Šilumos tiekimo licencija ir jos priedai |
jei klientas yra šilumos tiekėjas. Jei nurodyti dokumentai yra viešai prieinami, gali pateikti nuorodą į viešai prieinamus dokumentus. |
Prisijungimo prie šilumos perdavimo tinklo sąlygų ir jų priedų kopijos |
jei klientas yra nepriklausomas šilumos gamintojas. Jei paraiškos teikimo metu šie dokumentai dar nėra gauti, jie turi būti pateikti iki Paskolos sutarties pasirašymo. |
Investicijų suderinimo su savivaldybe dokumento kopija arba dokumentas, įrodantis derinimo pradžią |
jeigu klientas yra šilumos tiekėjas, kuriam šilumos tiekimo licenciją yra išdavusi savivaldybė ir ketinamos finansuoti investicijos nėra derinamos Valstybinėje energetikos reguliavimo taryboje (toliau – Taryba). Jei paraiškos teikimo metu šie dokumentai dar nėra gauti, jie turi būti pateikti iki Paskolos sutarties pasirašymo, o kartu su paraišką pateikiamas dokumentas, įrodantis, kad derinimo procesas pradėtas. |
Tarybos nutarimo dėl investicijų sąrašo derinimo arba nutarimo dėl investicijų projekto derinimo, apimančio projekte numatytas investicijas, išrašas arba dokumentas, įrodantis derinimo pradžią |
jeigu klientas yra šilumos tiekėjas, kuriam šilumos tiekimo licenciją yra išdavusi Taryba arba klientas yra nepriklausomas šilumos gamintojas, kuriam yra taikoma reguliuojama kainodara. Jei paraiškos teikimo metu šis dokumentas dar nėra gautas, jis turi būti pateiktas iki paskolos sutarties pasirašymo, o kartu su paraišką pateikiamas dokumentas, įrodantis, kad derinimo procesas pradėtas. |
Statybą leidžiantis dokumentas |
jei tokie dokumentai yra privalomi, arba pagrindimą, kodėl kliento planuojamai veiklai leidimo nereikia. Jei paraiškos teikimo metu statybos leidimas dar nėra gautas, jis turi būti pateiktas iki paskolos sutarties pasirašymo. |
Techninis projektas |
parengtą teisės aktų nustatyta tvarka. Jei paraiškos teikimo metu techninis projektas dar nėra parengtas, jis turi būti pateiktas iki paskolos sutarties pasirašymo. |
Tarybos leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus kopija |
jeigu klientas planuoja nedidelės galios kogeneracinės elektrinės statybą. Jei paraiškos teikimo metu šis dokumentas dar nėra gautas, jis turi būti pateiktas iki Paskolos sutarties pasirašymo. |
Planuojamų įgyvendinti projektų siektinų rodiklių pradinės reikšmės |
atsižvelgiant į planuojamas vykdyti veiklas, pradines rodiklių reikšmes, nurodytas AEI pažangos priemonės apraše arba EVE pažangos priemonės apraše. |
|
|
Aktuali įmonės ir valdymo struktūra |
nuosekli informacija apie visus įmonės ir valdymo struktūros lygmenis, taip pat visus įmonės nuosavybės ir valdymo struktūros lygmenyse esančius fizinius bei juridinius asmenis. |
Kiti dokumentai |
Paskolos sutartis ir priedai
Sutarties sąlygų keitimas
Jei norite keisti paskolos sutarties sąlygas ar pateikti prašymą (pvz. leidimui prisiimti papildomus įsipareigojimus ir kt.) būtina prisijungti prie paraiškų sistemos, pasirinkti „Inicijuoti sutarties sąlygų keitimą“ ir pateikti žemiau nurodytus dokumentus, pasirašytus vadovo kvalifikuotu elektroniniu parašu:
*2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (BDAR) įpareigoja informuoti duomenų subjektus apie duomenų tvarkymą, todėl asmuo, kuris teikia asmens duomenis ILTE, privalo informuoti duomenų subjektus apie asmens duomenų gavėjus (šiuo atveju ILTE).
ILTE, gaunant asmens duomenis iš pareiškėjo ir (ar ) jo atstovo svarbu įsitikinti, kad duomenų subjektams yra žinoma apie duomenų tvarkymą (t. y. yra pateikta BDAR atitinkanti informacija apie duomenų tvarkymą), todėl prašome supažindinti duomenų subjektus su Informaciniu pranešimu dėl duomenų tvarkymo ILTE vykdant Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją reikalavimus, kuris yra patalpintas ILTE interneto svetainės www.ilte.lt skiltyje Asmens duomenų apsauga.
Dengimas anksčiau laiko
Jei norite padengti paskolą ar jos dalį iš anksto, būtina pateikti prašymą pasirašytą vadovo kvalifikuotu elektroniniu parašu. Prašymas turi būti siunčiamas elektroniniu paštu operacijos@ilte.lt
Projektą įgyvendinančiam rangovui keliami reikalavimai:
- nėra įtrauktas į nepatikimų tiekėjų sąrašą, kurį skelbia Viešųjų pirkimų tarnyba interneto svetainėje Nepatikimi tiekėjai - Viešųjų pirkimų tarnyba (lrv.lt);
- nėra įrašytas į subjektų, kuriems taikomos tarptautinės sankcijos ir (ar) ribojamosios priemonės, sąrašus, kuriuos rasite EU Sanctions Map, Sanctions List Materials | Security Council, Sanctions List Search (treas.gov), The UK Sanctions List - GOV.UK (www.gov.uk);
- nėra nemokus, jam nėra iškelta restruktūrizavimo ar bankroto byla, inicijuotos ar pradėtos likvidavimo procedūros bei sustabdyta ar apribota veikla;
- neturi nepadengtų įsiskolinimų;
- yra nepriekaištingos reputacijos;
- rangos įmonės nuosavo kapitalo ir turto santykis ≥10%*
- rangovas per pastaruosius 3 metus yra įvykdęs projektų ne mažesnei sumai nei 50% nuo siūlomo patvirtinti Projekto statybų sąmatos vertės (kriterijui užtikrinti pateikiama laisvos formos rangovo deklaracija)*
*netaikoma rangovams, kurie perkami viešųjų pirkimų būdu.
Sąlyga |
AEI pažangos priemonė |
EVE pažangos priemonė |
1. Šilumos tiekėjai |
||
Paskolos gavėjai |
2. Nepriklausomi šilumos gamintojai |
Šilumos tiekėjai |
Skiriama finansavimo suma |
1. Iš viso iki 75 000 000,00 Eur (įskaitant ILTE valdymo mokestį):
2. Konkreti AEI pažangos priemonės veikla skirta suma nurodyta AEI pažangos priemonės apraše 3.Biokuro katilams iki 1 500 000,00 Eur Sostinės ir iki 7 875 000,00 Eur VVL regione |
1. Iš viso iki 27 000 000,00 Eur (įskaitant ILTE valdymo mokestį):
2. Konkreti EVE pažangos priemonės veiklai skirta suma nurodyta EVE pažangos priemonės apraše |
Finansuojamos veiklos projektams |
1. Saulės energiją naudojančių technologijų, šilumos talpyklų įrengimas 2.Biomasę naudojančių technologijų, šilumos talpyklų įrengimas 3.Kitus atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių technologijų diegimas |
1.CŠT tinklo pritaikymas 4-os kartos šilumos tiekimo sistemai 2. Atsiskaitomųjų (įvadinių) šilumos apskaitos prietaisų su nuotolinio duomenų nuskaitymo funkcija įrengimas |
Didžiausias galimas paskolos dydis, Eur |
Ribojama pagal valstybės pagalbos taisykles, išskyrus projektus, kurių įgyvendinimo metu įrengiami biokuro katilai |
Ribojama pagal valstybės pagalbos taisykles |
Dotacijos dydis |
Iki 25 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų, bet ne daugiau nei 50 proc. ILTE sprendimu skirto finansavimo |
Iki 20 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų, bet ne daugiau nei 50 proc. ILTE sprendimu skirto finansavimo |
Paskolos sutarties terminas |
Iki 240 mėnesių (galima pratęsti iki 360 mėnesių esant objektyvioms priežastims, jei tai neprieštarauja Reglamento (ES) Nr. 651/2014 nuostatoms) |
Iki 120 mėnesių (galima pratęsti iki 180 mėnesių esant objektyvioms priežastims, jei tai neprieštarauja Reglamento (ES) Nr. 651/2014 nuostatoms) |
Valstybės pagalbos teikimas |
1. Pagal Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnį |
1. Pagal Reglamento (ES) Nr. 651/2014 46 straipsnį |
2. Didžiausias intensyvumas pagal įmonės dydį:
|
2. Didžiausias intensyvumas pagal įmonės dydį:
|
Priemonės įgyvendinimui skirta iki 102 000 000 Eur, iš jų: 65,2 mln. Eur Europos regioninės plėtros fondo (ERPF) lėšų ir 36,8 mln. Eur Sanglaudos fondo (SaF) lėšų.
AEI pažangos priemonei skiriama iki 75 mln. Eur, iš jų 23,3 mln. Eur SaF lėšos Sostinės regione įgyvendinamiems projektams ir 51,7 Eur ERPF lėšos Vidurio ir vakarų Lietuvos (VVL) regione įgyvendinamiems Projektams.
EVE pažangos priemonei skiriama iki 27 mln. Eur, iš jų 13,5 mln. Eur SaF lėšos Sostinės regione įgyvendinamiems Projektams ir 13,5 mln. Eur ERPF lėšos VVL regione įgyvendinamiems Projektams.
AEI pažangos priemonė apima šias veiklas:
- Saulės energiją naudojančių technologijų ir šilumos talpyklų įrengimą.
- Biomasę naudojančių technologijų ir šilumos talpyklų įrengimą.
- Kitų atsinaujinančių energijos išteklių naudojančių technologijų diegimą.
EVE pažangos priemonė apima šias veiklas:
- Centralizuoto šilumos tiekimo (CŠT) tinklo pritaikymą 4-os kartos šilumos tiekimo sistemai.
- Atsiskaitomųjų šilumos apskaitos prietaisų su nuotolinio duomenų nuskaitymo funkcija įrengimą.
Priemonės lėšos Projektams finansuoti skiriamos atsižvelgiant į Projekto įgyvendinimo teritoriją:
- ERPF lėšos, kai Projekto veiklos vykdomos ir sukurta infrastruktūra naudojama Vidurio ir vakarų Lietuvos regione (toliau – VVL);
- SaF lėšos, kai Projekto veiklos vykdomos ir sukurta infrastruktūra naudojama Sostinės regione.
Paskolos gavėjas turi atitikti šiuos reikalavimus:
- Klientui ir jo susijusiems asmenims neturi būti taikomos tarptautinės sankcijos ar ribojamosios priemonės, taip pat JAV Vyriausybės sankcijos.
- Klientas ir jo įmonių grupė neturi būti laikomi patiriančiais finansinių sunkumų. Tai vertinama pagal paskutinių dvejų metų finansines ataskaitas, kurias būtina pateikti.
- Klientui negali būti iškelta bankroto ar restruktūrizavimo byla, jis taip pat negali būti likviduojamas.
- Klientas turi būti pateikęs metinių finansinių ataskaitų rinkinį VĮ „Registrų centras“ už paskutinius dvejus metus (arba už trumpesnį laikotarpį, jei įmonė veikia trumpiau).
- Klientas negali būti gavęs nepagrįstai išmokėtos ar nesuderinamos valstybės pagalbos, nebent ji būtų grąžinta kartu su palūkanomis.
- Finansavimas negali būti skirtas veikloms, susijusioms su eksportu, žuvininkyste, akvakultūra ar žemės ūkio produktų perdirbimu.
- Kliento ir projekto rizika turi būti priimtina. Vertinamas ir projekto ekonominis bei finansinis pagrįstumas.
- Klientas neturi turėti prekybinių įsipareigojimų su fiziniais ir juridiniais asmenimis iš Lietuvai priešiškų šalių, tokių kaip Rusija ar Baltarusija, Rusijos Federacijos aneksuoto Krymo, Moldovos Respublikos vyriausybės nekontroliuojamos Padniestrės teritorijos bei Sakartvelo vyriausybės nekontroliuojamos Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijos.
- Klientas nepalaiko verslo santykių su įmonėmis, registruotomis tikslinėse teritorijose, kurios nebendradarbiauja su ES.
- Per pastaruosius 5 metus Klientas ar susiję asmenys neturi būti pripažinti kaltais dėl sunkių nusikaltimų, tokių kaip korupcija ar sukčiavimas.
- Klientas laikomas veikiančiu Lietuvoje, jei jis kuria darbo vietas ir moka mokesčius Lietuvos Respublikoje.
- Klientas turi atitikti minimalius patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus, nustatytus Lietuvos teisės aktuose.
- Kliento pagalba nėra teikiama Reglamento (ES) Nr. 651/2014 1 straipsnio 2 dalies c ir d punktuose, 3 dalies a ir c punktuose išvardytais atvejais.
Daugiau informacijos Aprašymo II skyriaus „Bendrosios priemonės finansavimo sąlygos“ 1 dalyje „Paskolos gavėjo tinkamumo sąlygos“.
Dokumentai pateikiami išmokėjus visas Finansavimo lėšas, jei Aprašymo II skyriaus „Bendrosios priemonės finansavimo sąlygos“ 4 dalyje „Privalomi pateikti dokumentai ir informacija“ nenurodoma kitaip.
Teikiami šie dokumentai:
- Įrangos naujumą ir atitiktį ES bei LR standartams patvirtinančius sertifikatus.
- Įrengtų šilumos įrenginių ir talpyklų vykdomąją dokumentaciją.
- Statybos užbaigimo aktą ar deklaraciją bei nekilnojamojo turto registravimo dokumentus arba įvedimo į eksploataciją aktą.
- Dokumentą apie apsaugos zonų suformavimą ir įregistravimą, jei taikoma.
- Pagal paskolos davėjo nustatytą formą parengti ir pateikti sąrašai (suvestinės), kuriuose pateikiami prašomi duomenys apie pasiektus rodiklius.
- Tik tos išlaidos, kurios yra patirtos įgyvendinant Aprašymo III skyriuje „Specialiosios priemonės finansavimo sąlygos“ nurodytas veiklas.
- Išlaidos, kurios patirtos po paraiškos pateikimo Paskolos davėjui dienos. Iki paraiškos pateikimo negali būti pasirašytos sutartys ar apmokėtos sąskaitos dėl turto, prekių tiekimo, paslaugų atlikimo ar rangos darbų pradėjimo.
- Išlaidos turi būti pagrįstos dokumentais, išrašytais Paskolos gavėjui arba jo įgaliotam asmeniui.
- PVM laikomas tinkamu finansuoti tik tuo atveju, jei Paskolos gavėjas neturi galimybės įtraukti jo į PVM atskaitą pagal teisės aktus.
Projekto išlaidos turi būti patirtos ir apmokėtos ne vėliau kaip iki 2028 m. spalio 31 d.
- Išlaidos, nesusijusios su Paskolos gavėjo projektu.
- Išlaidos, kurios buvo ar bus finansuotos iš kitų ES fondų, paramos priemonių ar nacionalinių lėšų, jei jų finansavimas viršija 100 proc. išlaidų vertės.
- Išlaidos paraiškos ar projekto aprašymo (ar jam lygiaverčio dokumento) parengimui.
- Išlaidos, kurios neatitinka reikalavimų, nurodytų Aprašymo II skyriaus „Bendrosios priemonės finansavimo sąlygos“ 5 dalyje „Tinkamos finansuoti išlaidos“.
- Atsiskaitymai su asmenimis, registruotais Rusijoje, Baltarusijoje, aneksuotame Kryme, Padnestrėje, Abchazijoje ar Pietų Osetijoje.
- Žemės įsigijimo, nuomos ir su tuo susijusios išlaidos.
- Investicijos, pradėtos įgyvendinti iki paraiškos pateikimo dienos.
- Projektas neturi daryti neigiamo poveikio šiems HP:
Darnaus vystymosi principui, įskaitant reikšmingos žalos nedarymo principą.
Lygių galimybių ir nediskriminavimo principui. Negali būti diskriminacijos dėl:
lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos, negalios, ar kitų pagrindų.
- Projektas turi atitikti Reikšmingos žalos nedarymo principą (Do-No-Significant Harm):
Vadovaujamasi Europos Komisijos techninėmis gairėmis, patvirtintomis 2021 m. vasario 18 d.
Projektas neturi turėti neigiamo arba turi turėti nereikšmingą poveikį 6 aplinkos tikslams, nustatytiems Reglamente (ES) Nr. 2020/852:
- Klimato kaitos švelninimas
- Prisitaikymas prie klimato kaitos
- Vandens ir jūrų išteklių apsauga
- Žiedinės ekonomikos skatinimas
- Taršos prevencija ir kontrolė
- Ekosistemų ir biologinės įvairovės apsauga
Atitiktis vertinama pagal užpildytą Aprašymo priedą Nr. 3 (AEI pažangos priemonės veiklos) arba Aprašymo priedą Nr. 4 (EVE pažangos priemonės veiklos).
- Projektas neturi pažeisti ES pagrindinių teisių chartijos nuostatų, tokių kaip orumo užtikrinimas, privataus ir šeimos gyvenimo apsauga, sąžinės ir saviraiškos laisvė, asmens duomenų apsauga, teisė į prieglobstį ir apsauga nuo neleistino išsiuntimo ar išdavimo, teisės į nuosavybę ir verslo laisvė, lyčių lygybė, vienodas požiūris ir lygios galimybės, nediskriminavimas ir neįgaliųjų teisės, vaiko teisių apsauga, gerasis administravimas, veiksminga teisinė gynyba ir teisingumas, solidarumas ir darbuotojų teisės, aplinkos apsauga
- Paskolos sutarties sudarymo mokestis:
Taikomas vienkartinis mokestis, sudarantis 0,4 proc. nuo Finansavimo lėšų dydžio.
Minimalus mokestis – 500 Eur, maksimalus – 5 000 Eur.
Mokestis turi būti sumokėtas pagal Paskolos davėjo išrašytą išankstinę sąskaitą prieš pasirašant Paskolos sutartį.
- Paskolos sutarties sąlygų ir įmokų mokėjimo grafiko pakeitimo mokestis:
Jei Paskolos gavėjas inicijuoja neesminių sąlygų pakeitimus, kurie nedidina Paskolos negrąžinimo rizikos, mokestis netaikomas.
Visais kitais atvejais taikomas 0,05 proc. nuo Finansavimo lėšų likučio mokestis, bet ne mažiau kaip 100 Eur ir ne daugiau kaip 1 000 Eur.
Mokestis sumokamas po prašymo pateikimo ir prieš atliekant Paskolos sutarties ar grafiko pakeitimą.
Paskolos sutarties sąlygų ir įmokų mokėjimo grafiko pakeitimas atliekamas po mokesčio sumokėjimo.
Taikoma fiksuota 2 proc. metinė palūkanų norma.
Jei viršijamos valstybės pagalbos ribos, palūkanų norma gali būti padidinta iki ne daugiau kaip 4 proc. metinių palūkanų.
Paskola suteikiama tik tuo atveju, jei Projekto finansavime dalyvauja bent vienas Privatus finansuotojas.
Privatus finansuotojas gali teikti paskolą ar Paskolos gavėjas gali naudoti nuosavas lėšas.
Privatus finansuotojas turi finansuoti ne mažiau kaip 20 proc. tinkamų finansuoti Projekto išlaidų (be PVM), išskyrus atvejus, kai Paskolos gavėjas yra ne PVM mokėtojas.
Privačiomis lėšomis laikomas paties Kliento nuosavos lėšos arba Lietuvos Respublikoje ar užsienio valstybėje veikiančio fizinio ar juridinio asmens suteikta paskola ar kitos formos įnašas.
- Paskolos lėšos išmokamos per 36 mėnesius nuo Paskolos sutarties pasirašymo dienos. Terminas gali būti pratęstas rašytiniu susitarimu, jei yra objektyvios priežastys.
- Paskolos lėšos išmokamos laikantis Paskolos sutartyje nustatytos tvarkos, bet ne vėliau kaip iki 2028 m. spalio 31 d.
Paskolos sutarties terminas nustatomas atskirai kiekvienai Pažangos priemonei:
- AEI pažangos priemonei 240 mėnesių, o esant objektyvioms priežastims, gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip iki 360 mėnesių
- EVE pažangos priemonei 120 mėnesių, esant objektyvioms priežastims, gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip iki 180 mėnesių
- Prieš pirmąjį lėšų išmokėjimą reikia pateikti dokumentus, įrodančius, kad Privatus finansuotojas dalyvavo Projekto finansavime.
- Išmokėjus visas Finansavimo lėšas arba suėjus Paskolos išmokėjimo terminui (kai yra išmokėta ne visa Paskolos suma), per 10 darbo dienų, Paskolos gavėjas turi pateikti:
- dokumentus ir (ar) sertifikatus, įrodančius, kad įranga yra nauja ir atitinka ES bei Lietuvos Respublikos standartus;
- įrengtų šilumos įrenginių, talpyklų vykdomąją dokumentaciją (Tarybos pažyma, priėmimo-perdavimo aktas ir kt.);
- statinio ir (arba) įrenginio statybos užbaigimo aktą ar deklaraciją, įregistravimą Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registre patvirtinantį dokumentą arba kilnojamojo turto įtraukimo į apskaitą arba įvedimo į eksploataciją aktą ir (ar) investicijų pirkimo perdavimo aktą;
- jei taikoma, dokumentą, patvirtinantį, kad suformuotos ir įregistruotos apsaugos zonos Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme nustatyta tvarka;
- informaciją apie pasiektus rodiklius bei, jei taikoma, tai pagrindžiančius dokumentus, kaip nurodyta AEI pažangos priemonės apraše arba EVE pažangos priemonės apraše
Taip, Paskola gali būti pratęsta iki maksimalaus termino, jei Paskolos gavėjas to pagrįstai prašo ir sutinka sumokėti nustatytą mokestį. Sprendimas dėl pratęsimo priimamas įvertinus Paskolos gavėjo riziką.
- Įkeičiamas Paskolos lėšomis finansuojamas ilgalaikis turtas arba kitas priimtinas lygiavertis turtas. Jei projekto rizika yra didesnė, gali būti reikalaujama papildomų užtikrinimo priemonių.
- Galimos kitos priemonės, tokios kaip laidavimas, garantijos, sąskaitos įkeitimas ar gautinų sumų įkeitimas.
- Visas išlaidas, susijusias su užtikrinimo priemonių pateikimu, įkeitimu ir draudimu, apmoka Paskolos gavėjas.
- Jei įsigyjamas turtas yra likvidus, nėra didesnio komplekso priklausinys ir gali būti įkeičiamas atskirai bei yra priimtinas Paskolos davėjui, toks turtas gali būti įkeičiamas.
Taip, vienam Paskolos gavėjui ar įmonių grupei gali būti suteikiamos kelios Paskolos.
- Paskolos suma kiekvienam Paskolos gavėjui nustatoma individualiai, įvertinus finansavimo poreikį pagal Paskolos gavėjo pateiktą informaciją ir pagrindžiančius dokumentus.
- Lengvatinė paskola derinama kartu su dotacija. Finansavimas (paskola ir dotacija) Paskolos gavėjui mokamos pagal teikiamus mokėjimo prašymus, laikantis Paskolos ir dotacijos santykio.
- Dotacijos dydis nustatomas kiekvienai Pažangos priemonei atskirai ir detalizuojamas Aprašymo III skyriuje „Specialiosios priemonės finansavimo sąlygos“.
- Su kiekvienu mokėjimo prašymu, išmokėjus Paskolos dalį, Paskolos sutartyje numatyta Dotacijos dalis proporcingai užskaitoma kaip išankstinis Paskolos dalies grąžinimas.
Tiksliai iš anksto apskaičiuoti BSE gali būti sudėtinga, kadangi preliminaraus skaičiavimo ir galutinio skaičiavimo metu naudojami rodikliai gali skirtis. Be to, kai kurie rodikliai, tokie kaip Kliento rizikos reitingas vertinami remiantis atskira ILTE metodologija ir kiekvieną kartą nustatomas individualiai. Paskolos BSE galima preliminariai apskaičiuoti pasinaudojant BSE apskaičiavimo formule.
Paskolos BSE apskaičiuojamas pagal formulę:
BSE = (K – D) x T x ((N + R) – M proc.), kurioje:
K – Paskolos suma, eurais;
D – galimos konvertuoti į dotaciją Paskolos suma, eurais;
T – Paskolos laikotarpis, kai Paskolos gavėjas naudojasi ar gali naudotis Paskolos lėšomis, išreikštas metais;
N – Europos Komisijos (toliau – EK) kiekvieno mėnesio pirmą kalendorinę dieną interneto svetainėje skelbiama bazinė palūkanų norma: https://competition-policy.ec.europa.eu/state-aid/legislation/reference-discount-rates-and-recovery-interest-rates/reference-and-discount-rates_en
R – EK komunikate dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (toliau – EK komunikatas) nustatyta marža;
M – metinė palūkanų norma, taikoma Paskolos gavėjui (Paskolos sutartimi nustatyta palūkanų norma).
Pvz.: Klientas ima paskolą Projektui, kurio tinkamos finansuoti išlaidos sudaro 1 000 000 Eur. Paskolą ima maža įmonė, paskolos trukmė – 240 mėn., jai taikomas 20 proc. paskolos dalies nurašymas, nuosavas prisidėjimas – 20 proc., palūkanų norma – 2 proc., bazinė EK nustatyta norma (šiuo metu – 3,45 proc.), darome prielaidą, kad kreipiasi BBB reitingo (atsižvelgiant į EK komunikatą) įmonė (Kliento rizikos reitingas nustatomas, įvertinant Kliento veiklos trukmę, vadovo patirtį, siūlomas įkeisti užtikrinimo priemones ir finansinius įmonės rodiklius) su normalaus turto įkeitimo lygiu (tokiu atveju pagal EK komunikatą dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo marža bus 1).
BSE = (800 000 - 160 000) x 20 x (3,45 + 1) - 2) = 15 680 Eur
Valstybės pagalba dėl suteikiamos dotacijos (nurašymo) – 160 000 Eur
Bendra valstybės pagalbos suma yra 15 680 + 160 000 = 175 680 Eur
Bendra Paskolos ir dotacijos, kuri buvo skirta Paskolos nurašymui, pagalbos suma (toliau – bendra pagalbos suma) apskaičiuojama taip: D + BSE.
Pagalba diskontuojama, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 7 straipsnio 3 dalimi, taikant diskonto dydį, nustatytą pagal Europos Komisijos komunikatą pagalbos suteikimo momentu.
- Didžiausias pagalbos dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
D = K x L, kur:
D – didžiausias galimas pagalbos dydis eurais.
K – tinkamų finansuoti išlaidų suma eurais (be PVM, išskyrus atvejus, kai Paskolos gavėjas yra viešasis juridinis asmuo, neturintis galimybės įtraukti PVM į PVM atskaitą).
L – didžiausias galimas pagalbos intensyvumas, nustatytas Aprašymo Specialiosiose sąlygose (Lentelėje Nr. 1 arba Lentelėje Nr. 2).
- Nustatant, ar Paskolos gavėjas yra didelė, vidutinė ar maža įmonė, atsižvelgiama į Komisijos reglamento (ES) Nr. 651/2014 1 priedo ir 2 straipsnio nuostatas.
- Apskaičiavus bendrą pagalbos sumą, įvertinama, ar ji neviršys didžiausio galimo suteikti valstybės pagalbos dydžio, nustatyto Reglamento (ES) Nr.651/2014 4 straipsnio 1 dalies atitinkamame punkte.
Jei bendra pagalbos suma viršija leistiną dydį, gali būti siūloma keisti Paskolos sąlygas, pvz., Paskolos sumą, laikotarpį, palūkanų normą ar dotacijos dydį.
Paskolos grąžinimo būdas yra linijinis, tačiau įmokų mokėjimo grafikas gali būti sudarytas nelygiomis dalimis, atsižvelgiant į Paskolos gavėjo prognozuojamus pinigų srautus ar kitas vertinimo metu nustatytas aplinkybes.
- Paskolos ir (ar) palūkanų grąžinimo pradžia nustatoma Paskolos davėjo sprendimu, tačiau ji negali būti anksčiau nei Paskolos išmokėjimo laikotarpis.
- Paskolos gavėjas turi pradėti grąžinti Paskolą pagal Paskolos davėjo sudarytą paskolos grąžinimo grafiką.
Taip, Paskolos gavėjas gali grąžinti Paskolą arba jos dalį anksčiau, nei nurodytas grąžinimo terminas, be jokių papildomų mokesčių.
Paraiškų vertinimo tvarką apibrėžta Tiesioginių paskolų paraiškų ir prašymų teikimo bei vertinimo tvarkoje (toliau – Tvarka), su kuria galima išsamiau susipažinti čia.
Šioje Tvarkoje numatyta, kad pateiktos paraiškos vertinimą atlieka per 30 darbo dienų nuo paraiškos pateikimo dienos. Paraiškos vertinimo terminas, esant objektyvioms aplinkybėms, gali būti pratęstas, bet ne ilgesniam nei 20 darbo dienų laikotarpiui.
Tačiau, jei paraiškai įvertinti trūksta informacijos ir yra prašoma pateikti papildomą informaciją ir (ar) papildomus dokumentus, suteikiamas ne trumpesnis nei 5 darbo dienų terminas, kuris neįskaičiuojamas į aukščiau nurodytą paraiškos vertinimo terminą.
Techninį projektą pateikti privaloma. Techninį projektą privaloma pateikti iki Paskolos sutarties pasirašymo.