Penki žingsniai, kad tvarumo prievolė netaptų iššūkiu
Žaliųjų finansų instituto vadovas Audrius Šilgalis
Žaliųjų finansų institutas vis dažniau sulaukia verslo atstovų užklausų dėl Tvarumo ataskaitų rengimo. 2022 m. ES priimta ir šiemet į nacionalinius teisės aktus perkelta Įmonių tvarumo ataskaitų teikimo direktyva (angl. Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) nėra nei netikėta, nei labai didelė naujiena, tad dar kartą ramiai peržvelgiame žingsnius, kuriuos reikės atlikti.
Įmonės, kurios pirmosios turės pateikti ataskaitas pagal naująjį standartą, jau teikė savo duomenis anksčiau pagal Nefinansinės informacijos atskleidimo direktyvą (NFRD).
Šioms įmonėms didžiausias skirtumas bus tas, kad duomenis reikės pateikti pagal naują vieningą visoje ES duomenų teikimo standartą, kuris leis įmones lengviau palyginti. Duomenų apimtis bus didesnė, nes palies ne vien aplinkosaugos klausimus, bet ir socialinės politikos bei verslo etikos aspektus. O parengtą ataskaitą turės įvertinti trečioji šalis – auditas arba šiai užduočiai ruošiami užtikrinimo paslaugų teikėjai.
Tiesa, atsipalaiduoti neverta, nes dabar žengiami pirmieji žingsniai to, kas anksčiau ar vėliau bus privaloma didžiajai daliai verslo subjektų. CSRD iš esmės atspindi šiuolaikines verslo ir visuomenės lūkesčių tendencijas – vis svarbiau ne tik tai, ką įmonės daro, bet ir kaip vykdo savo veiklą. Ar tai pakankamai tvaru? Ar kuriant produktą neteršiama gamta, neišnaudojami žmonės, kiek etiškas jūsų verslas?
Kuo anksčiau pradėsite rengtis tvarumo ataskaitų rengimui, tuo lengviau bus paskui.
Dabar žengiami pirmieji žingsniai to, kas anksčiau ar vėliau bus privaloma didžiajai daliai verslo subjektų. CSRD iš esmės atspindi šiuolaikines verslo ir visuomenės lūkesčių tendencijas – vis svarbiau ne tik tai, ką įmonės daro, bet ir kaip vykdo savo veiklą. Ar tai pakankamai tvaru? Ar kuriant produktą neteršiama gamta, neišnaudojami žmonės, kiek etiškas jūsų verslas?
Net jei esate tokia įmonė, kuriai pagal CSRD nuostatas Tvarumo ataskaitos dar ilgai rengti nereikės, nenumokite ranka ir pasidomėkite – gali būti, kad dirbate su įmone, kuriai netrukus reikės pateikti Tvarumo ataskaitą ir iš jūsų, kaip trečiosios šalies, bus paprašyta pateikti tam tikrus duomenis, reikalingus ataskaitai parengti.
Ataskaitas teikiančios įmonės turės pagrįsti tiek aplinkosaugos, tiek socialinių ir etinių aspektų duomenis apimančius ne tik jų, bet ir partnerių veiklą. Pavyzdžiui, jei Tvarumo ataskaitą teikianti įmonė nuomojasi patalpas veiklai, jų nuomotojas turės pateikti duomenis apie tai, iš kur perkama elektra, ar naudojamos saulės elektrinės ir panašiai.
Tad jei jau padarėte pirmąjį žingsnį – domitės, renkate informaciją, toliau rekomenduojame atlikti šiuos keturis žingsnius:
1. Įvertinkite situaciją
Visų pirma įvertinkite, ar esate ta įmonė, kuriai reikės teikti ataskaitą.
Apie tai, kas ir kokia eilės tvarka turės pateikti Tvarumo ataskaitas informacijos tikrai daug: ateinančiais metais už šiuos metus ataskaitas teiks didelės, biržoje listinguojamos įmonės, bankai, centrinės kredito unijos, draudimo arba perdraudimo įmonės ir jų grupės, kurių darbuotojų skaičius didesnis nei 500 ir turtas viršija 25 mln. Eur arba apyvarta viršija 50 mln. Eur.
2026-aisiais už 2025 metus tvarumo informacijos teikėjų gretas papildys visos didelės įmonės bei jų grupės, kurių veiklos apimtys atitinka bent du iš trijų kriterijų: daugiau nei 250 darbuotojų, metinės pajamos viršija 50 mln. Eur, o turto vertė didesnė nei 25 mln. Eur (tame tarpe valstybės bei savivaldybių įmonės, AB, UAB, TŪB ir KŪB teisinę formą turinčios įmonės). 2027 metais prievolė bus pradėta taikyti biržoje listinguojamoms mažoms ir vidutinėms įmonėms (išskyrus labai mažas), mažoms ir nesudėtingoms kredito įstaigoms, priklausomoms draudimo kompanijoms, tačiau jos gali pasinaudoti išimtimi ir dar du metus neteikti tvarumo informacijos.
2029 metais (už 2028 metus) prie teikiančiųjų ataskaitas prisidės ir trečiųjų valstybių dukterinės įmonės, kurių grynoji apyvarta ES viršija 150 mln. Eur per paskutinius 2 metus iš eilės, yra listinguojamos arba didelės įmonės, arba turi filialą, kurio metinė apyvarta viršija 40 mln. Eur.
Žaliųjų finansų institutas rekomenduoja nelaukti paskutinio momento ir pradėti ruoštis ataskaitų rengimui kaip galima anksčiau. T. y. – jei jums kitais metais dar nereikia teikti ataskaitos, vis tiek pradėkite ruoštis jau dabar, susipažinkite su Europos tvarumo atskaitomybės standartais (ETAS), įvertinkite, kokios tvarumo temos įmonei gali būti svarbios, kokius duomenis kaupiate, o kokius turėtumėte pradėti kaupti ir sisteminti, kad pamatytumėte kaip tai veikia.
Vertinkite šį dokumentą ne kaip dar vieną papildomą reguliacinį reikalavimą, o kaip priemonę įmonei tapti modernaus, šiuolaikiško pasaulio dalimi, kur svarbūs ne vien ekonominiai rodikliai, bet ir įmonės poveikis aplinkai, socialinė politika.
Pačios sistemos supratimas leis priimti labai svarbų žingsnį: nuspręsti, ar Tvarumo ataskaitą rengsite patys, ar patikėsite tokias paslaugas teikiantiems profesionalams. Pastaruoju atveju jų pradėkite ieškoti jau dabar, kad jie iš anksto galėtų padėti jums sistematizuoti veiklą ir jūs pradėtumėte rinkti duomenis reikiamose srityse.
2. Reikšmingumas
Sudarykite suinteresuotų subjektų sąrašą: įmonės paveikiami subjektai ir tvarumo ataskaitos naudotojai. Suinteresuotųjų subjektų sąrašas gali būti labai platus: darbuotojai, tiekėjai, klientai, vartotojai, bendruomenės, valdžios institucijos, priežiūros institucijos ir kt.
Atsižvelgdami į esamą ar galimą poveikį tvarumui, tvarumo rizikas ir galimybes (angl. impacts, risks, opportunities arba IRO), nustatykite, kokios tvarumo sritys įmonei yra reikšmingos visoje jos vertės grandinėje.
3. Taisyklės ir procesai
Susipažinę su ETAS standartais įsivertinkite kokius duomenis, procesus ir vidinius dokumentus jau turite, o kokių trūksta. Jau dabar nustatykite aiškias vidaus taisykles ir procesus dėl duomenų rinkimo, apdorojimo, patikrinimo.
Nepanikuokite supratę, kad ne visi duomenys renkami. Jei pradėjote ruoštis pakankamai anksti, spėsite laiku surinkti trūkstamus duomenis.
Ir nepamirškite įvertinti ETAS numatytų išimčių – pirmaisiais ataskaitos teikimo metais dalies duomenų galima nepateikti tinkamai tai pagrindus. Pavyzdžiui, pirmaisiais savo tvarumo ataskaitos rengimo metais galite nepateikti informacijos apie darbuotojų mokymą ir įgūdžių ugdymą arba jei esate įmonė, kurios vidutinis darbuotojų skaičius neviršija 750, galėsite nepateikti informacijos apie 3 lygio šiltnamio efektą sukeliančias dujas.
4. Duomenų rinkimas ir ataskaita
ETAS standartai apima apie 1100 duomenų taškų, ir nors įvertinus konkrečiai įmonei reikšmingas tvarumo sritis nereiks visų duomenų rinkti ir pateikti, visgi Tvarumo ataskaita nėra tas dokumentas, kurį galite perengti per porą mėnesių. Būtina visus reikalingus procesus integruoti į įmonės veiklą, kad duomenis paskui būtų galima lengvai paimti rengiant ataskaitą.
Kuo anksčiau pradėsite tai daryti, tuo lengviau bus suformuoti ataskaitą. Jau turėdami duomenis, net jei ataskaitos pateikti nereikės, galėsite palyginti juos su kitų įmonių duomenimis ir įvertinti savo padėtį.
Nebijokite, jei duomenys nėra labai geri. Tai tik pradinis atskaitos taškas, padedantis įvertinti situaciją ir nusimatyti veiksmus, kaip situaciją gerinti.
Vertinkite šį dokumentą ne kaip dar vieną papildomą reguliacinį reikalavimą, o kaip priemonę įmonei tapti modernaus, šiuolaikiško pasaulio dalimi, kur svarbūs ne vien ekonominiai rodikliai, bet ir įmonės poveikis aplinkai, socialinė politika. Šie faktoriai vis labiau veikia ir įmonių finansinius duomenis, nes tvarumo situacija vis dažniau tampa vienu svarbiausių klausimų tiek ieškant partnerių ar klientų, tiek bendraujant su finansinėmis institucijomis.
Ir dar vienas patarimas, jei ETAS duomenų labirintas atrodo painus ir sunku apsispręsti, nebijokite kreiptis į Žaliųjų finansų institutą, paaiškinsime ir nukreipsime eiti tuo taku, kuriuo eidami nepasiklysite.