Garantijos gatvių apšvietimui
INVEGA, suteikdama garantiją, įsipareigoja padengti kreditoriui ir/ ar finansuotojui už skolininko neįvykdytus įsipareigojimus pagal paskolos sutartį, suteiktą miestų gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo projektui finansuoti.
Pasikonsultuokite:
Kas gali kreiptis?
Finansine priemone gali pasinaudoti savivaldybės, savivaldybių įmonės ar kiti juridiniai asmenys, kontroliuojami savivaldybės, įgyvendinantys miestų gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo projektus. Šie projektai turi pasiekti ne mažesnį kaip 40 proc. elektros energijos sutaupymą.
Kur kreiptis?
Paraiškos teikiamos INVEGAI vienu iš šių būdų:
- asmeniškai pristatyta pareiškėjo ar jo įgalioto asmens į INVEGĄ;
- pristatyta kurjerio;
- atsiųsta registruotu laišku;
- siunčiant registruotu laišku ar naudojantis pašto kurjerio paslaugomis, paraiškos pateikimo data bus laikoma paraiškos pateikimo paštui ar kurjeriui data ir laikas.
Kaip veikia?
2018 m. liepos 26 d. patvirtintas naujas Garantijų teikimo miestų gatvių apšvietimo sistemų modernizavimui tvarkos aprašas (toliau – Aprašas), kuris reglamentuoja garantijų teikimo nuostatas bei reikalavimus miestų gatvių apšvietimo sistemų modernizavimo projektams.
Savivaldybės, norinčios pasinaudoti garantija, projektus gali įgyvendinti tiek pačios, tiek pasitelkdamos energijos taupymo paslaugų teikėjus (ETPT, angl. ESCO). INVEGA, suteikdama garantiją, įsipareigoja padengti kreditoriui ir/ ar finansuotojui už skolininko neįvykdytus įsipareigojimus pagal paskolos sutartį, suteiktą miestų gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo projektui finansuoti.
Finansavimo schema
Tinkamomis išlaidomis įgyvendinant miesto gatvių apšvietimo sistemų modernizavimo projektą laikoma:
- visos miesto gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo išlaidos, patirtos siekiant didinti miesto gatvių apšvietimo sistemos energijos vartojimo efektyvumą. Pavyzdžiui: šviestuvų keitimas, atramų atnaujinimas, rekonstravimas, perstatymas, panaikinimas ar naujų įrengimas pakeičiant esamas, intelektualiosios (išmaniosios, pažangiosios) valdymo ir kontrolės sistemos atnaujinimas ir (arba) naujos diegimas, skirstymo bei maitinimo spintų atnaujinimas, rekonstravimas, perstatymas, panaikinimas ar naujų pakeičiant esamas įrengimas, gatvių apšvietimo elektros linijų (kabelių) atnaujinimas, rekonstravimas, perstatymas, panaikinimas ar naujų įrengimas pakeičiant esamas linijas (kabelius), atstatomieji ir kiti rangos bei ūkio darbai, kurie yra būtini atlikti pagal galiojančius statybos techninius reglamentus ir kitus teisės aktus, reglamentuojančius statybas.
- tiesiogiai su projekto vykdymu susijusios išlaidos: projektavimo, projekto ekspertizės, statinio projekto vykdymo priežiūros ir statybos techninės priežiūros paslaugos, patirtos po viešojo pirkimo, kuriuo yra įsigyjamos su projektu susijusios prekės ir (arba) paslaugos.
Prieš paraiškos teikimą pareiškėjas turi būti tinkamai parengęs turto inventorizaciją, investicinį projektą. Investiciniam projektui ir projekto įgyvendinimo būdui privalomas atsakingo valdymo organo (savivaldybės tarybos) pritarimas. |
INVEGAI pateikiama tinkamai užpildyta paraiškos forma su prie jos reikalaujamais visais dokumentais su parengtu lydraščiu ir el. versija, įrašyta į laikmeną.
Pateikiami dokumentai:
- Garantijos suteikimo miesto gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo projektui paraiškos forma (pildo pareiškėjas);
- Prašymas suteikti UAB Viešųjų investicijų plėtros agentūros garantiją, finansuojamą energijos efektyvumo fondo lėšomis, forma (pildo kreditorius);
- Miesto gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo projekto Garantijos suteikimo sutartis (Garantijos suteikimo sutartis, kai savivaldybės skolinasi tiesiogiai);
- Miesto gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo projekto Garantijos suteikimo sutartis (Garantijos suteikimo sutartis su Privačiu partneriu);
- Projekto faktinių duomenų ir planuojamų rezultatų lentelė.
Priemonės aprašymas
- Garantijų teikimo miestų gatvių apšvietimo sistemų modernizavimui tvarkos aprašas;
- Įsakymas dėl garantijų teikimo miestų gatvių apšvietimo sistemų modernizavimui tvarkos aprašo ketimo (keičiamas 37 punktas dėl investicijų atsipirkimo laikotarpio);
Teisės aktai
- Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategija, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XI-2133 „Dėl Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos patvirtinimo“;
- 2014–2020 metų nacionaline pažangos programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. lapkričio 28 d. nutarimu Nr. 1482 „Dėl 2014–2020 metų nacionaline pažangos programos patvirtinimo“;
- Energijos vartojimo efektyvumo veiksmų planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2014 m. gegužės 30 d. įsakymu Nr. 1-149 „Dėl Energijos vartojimo efektyvumo veiksmų plano patvirtinimo“;
- 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. spalio 3 d. nutarimu Nr. 1090 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklių”;
- Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. spalio 16 d. įsakymu Nr. 1K-326 „Dėl Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklių patvirtinimo“;
- 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1K-499 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašo patvirtinimo“;
- Lietuvos Respublikos Energijos vartojimo efektyvumo didinimo įstatymas.
Paraiškos pateikimo data | Būsena | Įgyvendinamas projektas (miesto pav.) | Pareiškėjas |
2020-08-12 | Pasirašyta sutartis | Kalvarija | Kalvarijos savivaldybės administracija |
2020-08-05 | Pasirašyta sutartis | Šiauliai | UAB Šiaulių gatvių apšvietimas |
2020-01-15 | Baigtas projektas | Širvintos | Širvintų rajono savivaldybės administracija |
2016-11-30 | Pasirašyta sutartis | Telšiai | Telšių rajono savivaldybės administracija |
2015-10-20 | Pasirašyta sutartis | Jonava | Jonavos rajono savivaldybės administracija |
Projekto vertinimo metu bus tikrinama, ar planuojami pasiekti elektros energijos sutaupymai yra ne mažesni kaip 40 %. Šie sutaupymai vertinami remiantis norminiu elektros energijos suvartojimu prieš ir po modernizacijos, skaičiuojant nuo miesto gatvių apšvietimo modernizuojamos sistemos arba sistemos dalies, laikant, kad ši sistema yra naudojama racionaliai, vadovaujantis teisės aktuose nustatytų reikalavimų. Siekiant įsitikinti, kad projektu buvo pasiektas ne mažesnis kaip 40 % elektros energijos sutaupymas, po projekto įgyvendinimo (arba po kiekvieno projekto įgyvendinimo etapo) atliekama projekto patikra vietoje.
Vadovaujantis garantijų teikimo miestų gatvių apšvietimo sistemų modernizavimui tvarkos aprašo 37 punktu bus vertinamas ekonominis projekto investicijų atsipirkimas.
Kiekviena savivaldybė turėtų kreiptis į ESO regioninius padalinius ir bendru sutarimu nuspręsti, kaip šiuo metu ar ateityje bus eksploatuojami ESO nuosavybėje esantys stulpai.
Inventorizacija reikalinga tam, kad būtų galima parengti kuo tikslesnį investicijų projektą. Atlikus inventorizaciją, turėtų būti surinkta informacija dėl atramų skaičiaus ir tipo, elektros linijų ilgių ir tipų bei šviestuvų skaičių ir tipų konkrečiose gatvės. Į inventorizacijos apimtį siūlome įtraukti visus planuojamus modernizuoti miesto apšvietimo sistemos elementus pvz. ir valdymo spintas. Dokumentų dėl tinklų registravimo ir apskaitos INVEGA nereikalauja.
Rengiant investicijų projektą, siūlome inventorizaciją atlikti žemiau pateiktos lentelės forma.
- Pritarimas investiciniam projektui dėl „Miesto gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo“.
- Kokiu būdu bus įgyvendinamas projektas (pagal UAB Viešųjų investicijų plėtros agentūros 2018-07-26 Nr.2018/9-58 generalinio direktoriaus įsakymu patvirtintą Garantijų teikimo miestų gatvių apšvietimo sistemų modernizavimui tvarkos apraše numatytus projekto įgyvendinimo būdus).
- Kam pavedama atlikti projekto įgyvendinimą (pateikti paraišką dėl garantijos suteikimo, vykdyti viešuosius pirkimus, koordinuoti miesto gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo rangos darbus ir t.t).
- Iki kada turi būti pradėti ir įvykdyti viešieji pirkimai projekto finansavimo/ETPT/rangos darbų įsigijimui.
- Projekto finansavimui planuojamas skolintis lėšų dydis % ir paskolos grąžinimo terminas.
- Kiti su projekto įgyvendinimu susiję klausimai (jei tokių būtų).
2018 m. gegužės 15 d. LR finansų ministro įsakymu Nr. 1K-179 pakeistas 2014-2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašas, patvirtintas LR finansų ministro 2014 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1K-499 „Dėl 2014-2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašo patvirtinimo, kuriame buvo patikslintas gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo atveju aktualus P.S.316 rodiklis “Miestai, kuriuose sumažintos miestų apšvietimo eksploatavimo ir energijos sąnaudos”. Rodiklio sąvokos apibrėžime nurodyta:
"Jeigu su miestu besiribojančio miestelio, kaimo, viensėdžio ar jo dalies gatvių apšvietimo infrastruktūra priskiriama miesto gatvių apšvietimo infrastruktūrai ir nuosavybės teise priklauso tai pačiai savivaldybei, miestų apšvietimo modernizavimo didinant energijos vartojimo efektyvumą tikslais, toks miestelis, kaimas, viensėdis ar jo dalis taip pat priskiriami miestui.
Jei šalia gatvės esančios viešosios erdvės, pėsčiųjų ir dviračių tako apšvietimas naudojamas ir gatvės apšvietimui bei nuosavybės teise priklauso tai pačiai savivaldybei, ši viešosios erdvės, pėsčiųjų ar dviračių tako dalis gatvių apšvietimo modernizavimo didinant energijos vartojimo efektyvumą tikslais taip pat priskiriama gatvei."
Projekto vertei neturi įtakos pasirinktas projekto įgyvendinimo būdas. Investiciniame projekte yra numatytas projekto biudžeto ribos, kurias patvirtina savivaldybės Taryba.
Suteiktos garantijos sąlygos gali padėti savivaldybei gauti optimaliausią pasiūlymą iš finansuotojo, kuris sumažina savivaldybės skolinimosi ir periodinių įmokų nemokėjimo laiku rizikas ir taip gali susimažinti suteikiamos paskolos kainą.
Savivaldybė, kuri efektyviai pasinaudojusi garantijos teikiamomis naudomis įgyvendinant projektus, tampa novatoriška ir savo gerosios praktikos pavyzdžiu gali įgyvendinti ir kitus miesto projektus.
Reikalavimai yra nustatyti Investicijų įstatyme. Investicinio projekto parengimo kaina priklauso ar pati savivaldybė rengs investicijų projektą ar pasitelks išorinius konsultantus.
Savivaldybė gavusi Tarybos pritarimą dėl projekto įgyvendinimo per ETPT kompaniją, teikia paraišką dėl garantijos suteikimo, tuomet savivaldybė inicijuoja viešo pirkimo būdu atrinkti ETPT kompaniją. Kai sudaroma finansavimo (paskolos) sutartis, tuomet finansuotojas teikia prašymą dėl garantijos ir tuomet pasirašoma trišalė garantijos sutartis.
Atkreiptinas dėmesys, kad savivaldybė, įgyvendinanti miesto gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo projektą, prieš atsirenkant ETPT kompaniją, teikia investicijų projektą vertinimui po kurio gaunama išvada dėl pasirinkto modelio taikymo.
Proceso eigą rasite: http://ppplietuva.lt/lt/viesojo-ir-privataus-sektoriu-partneryste/vpsp-procesas
Taip. Jeigu savivaldybė projektą ketina įgyvendinti VPSP būdu, turi kreiptis į CPVA dėl išvados projekto įgyvendinimo būdo pasirinkimo.
Įgyvendinant miesto gatvių apšvietimo sistemų modernizavimo projektą, netinkamomis išlaidomis laikomos tos, kurios nesusijusios su miesto gatvių apšvietimo sistemos modernizavimu. Pvz.: wi-fi, saulės ar vėjo elementai, reklamos plotas, sistemos plėtra, aplinkos rodiklių matavimo įranga.
Suteikiama garantija yra visiškai nemokama, todėl savivaldybei ar skolininkui netaikomi jokie garantijos mokesčiai.
Maksimali garantuojama suma apskaičiuojama atsižvelgiant į sąlyginiame įsipareigojimo rašte nustatytą maksimalią garantuojamą sumą ir garantijos intensyvumą, pvz.:
- Pareiškėjas, gavęs INVEGOS išduotą sąlyginį įsipareigojimo dėl garantijos suteikimo raštą, yra informuojamas apie suteikiamos garantijos intensyvumą ir maksimalią garantijos sumą, pvz.: pareiškėjui suteikta maksimali garantijos suma sudaro 800 tūkst. EUR arba 80% nuo skolinto kapitalo dalies tinkamoms išlaidoms.
- Pareiškėjas įvykdęs viešuosius rangos darbų pirkimus, atlieka kreditorių apklausą bei pasirašo paskolos sutartį, pvz., paskolos vertė 900 tūkst. EUR.
- Tuomet pasirašant trišalę garantijos sutartį, suteikta garantijos suma negali viršyti 720 tūkst. EUR.
Taip, remiantis aprašo XI skyriuje nustatytais ataskaitų teikimo reikalavimais. Skolininkas projekto įgyvendinimo laikotarpiu garantui teikia projekto įgyvendinimo ataskaitas.
Jeigu projektas įgyvendinamas etapais, ataskaita teikiama po kiekvieno užbaigto etapo, o užbaigus projektą galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą.
Jeigu projektas neturi įgyvendinimo etapų, pateikiama tik galutinė projekto įgyvendinimo ataskaita.
Ataskaitos teikiamos pagal sutarties priede Nr. 2 patvirtintą projekto etapo užbaigimo (projekto įgyvendinimo) ataskaitos formą. Projekto įgyvendinimo ataskaitos teikiamos po kiekvieno įgyvendinto etapo ar pilnai užbaigus projektą, ne vėliau kaip per 30 (trisdešimt) dienų po etapo ar pilnai įgyvendinto projekto pabaigos. Skolininkas garantui taip pat teikia pusmetines ataskaitas, kurios teikiamos ne vėliau kaip per 30 (trisdešimt) dienų po ataskaitinio pusmečio pabaigos. Pusmetinės ataskaitos teikiamos pagal sutarties priede Nr. 3 pateiktą pusmetinės ataskaitos formą.
Garantinis įvykis nusakomas aprašo 57, 58 punktuose:
„Garantiniu įvykiu laikomas įvykis, kuomet:
- Skolininkas laiku nesumokėjo Periodinės įmokos Kreditoriui, ir nesumokėta Periodinė įmoka Kreditoriui negalėjo būti kompensuota iš Sąlyginio deponavimo sąskaitos;
- Skolininkas laiku sumokėjo tik dalį Periodinės įmokos Kreditoriui, ir nesumokėta Periodinės įmokos dalis Kreditoriui negalėjo būti kompensuota iš Sąlyginio deponavimo sąskaitos;
- Paskolos sutartis yra nutraukiama Kreditoriaus iniciatyva, o Skolininkas nėra pajėgus sumokėti likusios negrąžintos Paskolos dalies.
- Periodinė įmoka laikoma nesumokėta laiku tada, kai Skolininkas vėluoja ją sumokėti daugiau kaip 5 darbo dienas, nuo Periodinių įmokų mokėjimo grafike nurodytos Periodinės įmokos mokėjimo dienos.“
Įvykus garantiniam įvykiui kreditorius INVEGAI teikia prašymą išmokėti periodinei įmokai ir kitus dokumentus, nurodytus aprašo 4 priedo 26 punkte.
INVEGA, priėmusi sprendimą mokėti garantijos išmoką, sumoka garantijos išmoką į kreditoriaus nurodytą sąskaitą ne vėliau kaip per 2 darbo dienas po sprendimo mokėti garantijos išmoką priėmimo.
Paraiškos garantijai gauti priimamos nuo 2015 m. rugpjūčio 20 dienos.