*alt_site_homepage_image* *alt_site_co_fund_image*
lt
en

Paskolos investicijoms, įskaitant tvarias, į žemės ūkio valdas

Priemonė skirta:

  • Skatinti tvarią žemės ūkio produktų gamybą, remiant investicijas, kuriomis prisidedama prie klimato kaitos švelninimo ir prisitaikymo prie jos, taip pat prie atsinaujinančiosios energijos gamybos ir aukštesnių gyvūnų gerovės standartų.
  • Remti žemės ūkio valdų modernizavimą, didinant žemės ūkio sektoriaus konkurencingumą, skatinant didesnės pridėtinės vertės žemės ūkio produktų kūrimą, diegiant inovacijas, naujas technologijas, taip palaikant tvarią žemės ūkio produktų gamybą bei ją skaitmenizuojant.

Kas gali kreiptis?

Žemės ūkio subjektai, kurie teikė paraišką Nacionalinei mokėjimų agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (NMA) ir gavo pažymą, kad yra tinkami kreiptis dėl lengvatinės paskolos (daugiau informacijos NMA svetainėje:
a) dėl investicijų į žemės ūkio valdas (kai prašymas NMA teikiamas dotacijoms ir paskoloms)
b) dėl investicijų į žemės ūkio valdas (kai prašymas NMA teikiamas tik paskoloms)
c) dėl tvarių investicijų į žemės ūkio valdas), ir yra:

  • Ūkininkai, savo vardu įregistravę ūkį ir žemės ūkio valdą.
  • Juridiniai asmenys arba jų grupė, įregistravę žemės ūkio valdą bei užsiimantys žemės ūkio veikla ir (arba) valdoje (-ose) pagamintų ir (arba) užaugintų žemės ūkio produktų apdorojimu ir (arba) perdirbimu ir pateikimu rinkai.
  • Pripažinti žemės ūkio kooperatyvai, superkantys ir realizuojantys tik savo narių valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus; arba supirktus iš savo narių jų valdose pagamintus; arba išaugintus žemės ūkio produktus perdirba ir realizuoja iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus.

Paskolos suma ir trukmė

Paskolos iki 200 tūkst. EUR.

  • Paskolos investicijoms arba investicijoms ir apyvartiniam kapitalui finansuoti teikiamos ne ilgesniam kaip 5 metų laikotarpiui,
  • Paskolos, skirtos tik apyvartiniam kapitalui finansuoti, teikiamos ne ilgesniam kaip 3 metų laikotarpiui.

Paskolos gavėjui gali būti suteikta viena paskola tvarioms investicijoms į žemės ūkio valdas ir viena paskola investicijoms į žemės ūkio valdas.

Paskolos sutartyje gali būti numatytas paskolos grąžinimo atidėjimo terminas, tačiau jis neprailgina nustatyto maksimalaus paskolos termino.

Palūkanos

Paskolos palūkanos skaičiuojamos tik finansavimo partnerio daliai, t. y. 30 % paskolos daliai, kurios yra ne didesnės nei 5 % finansavimo partnerio marža + 6 mėn. EURIBOR, likusiai 70 % paskolos daliai taikomos nulinės palūkanos.

Kur kreiptis?

Gavus NMA pažymą, kreipkitės į ILTE atrinktus finansavimo partnerius, teikiančius paskolas pagal šią priemonę.

NMA pažyma galioja 6 mėn. nuo jos išdavimo datos. Jei iki pažymos galiojimo pabaigos ILTE dar nebuvo atsirinkusi finansavimo partnerių ir negalėjote į juos kreiptis, pažyma taip pat laikoma tinkama.

Finansavimo partneris atlieka ūkio subjekto tinkamumo gauti paskolą įvertinimą, vadovaudamasis savo vidaus tvarkomis ir procedūromis.

Terminai

Paskolų sutartys pasirašomos ir paskolų lėšos išmokamos ne vėliau kaip iki 2029 m. gruodžio 31 d.

Paskolos administravimo mokestis

Mokestis mokamas mūsų finansavimo partneriui, iš kurio imama paskola. Jis yra apskaičiuojamas taikant 2 % mokestį nuo paskolos sumos, tačiau ne mažiau kaip 150 EUR ir ne daugiau kaip 2 000 EUR.

Derinimas su dotacija

Tuo atveju, kai paskola yra derinama su dotacija, finansavimo partneriui priėmus sprendimą dėl paskolos suteikimo, bus apskaičiuojamas paskolos BSE (bendrasis subsidijos ekvivalentas) ir pateikiamas NMA. NMA, gavusi informaciją dėl lengvatinės paskolos suteikimo ir apskaičiuoto BSE, atsižvelgdama į BSE dydį apskaičiuoja bendrą paramos intensyvumą ir patikslina pareiškėjui skiriamos investicinės paramos sumą.

Paskola su kitomis pagalbos priemonėmis (pavyzdžiui, individualiomis garantijomis, palūkanų kompensavimu) nederinama.

Tinkamos finansuoti išlaidos

Veiklai, susijusiai su tvariomis investicijomis į žemės ūkio valdas, paskola teikiama šioms investicijoms finansuoti:

  • investicijoms į šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) ir (ar) amoniako išmetimus mažinančių bei oro kokybę gerinančių technologijų diegimą ūkyje;
  • investicijoms į mėšlo ir srutų tvarkymo sistemų įrengimą ir gerinimą siekiant pagerinti žemės ūkio praktiką mėšlo ir srutų tvarkymo srityje taip, kad ji viršytų paskolos gavėjui privalomus Europos Sąjungos ir (arba) nacionalinius standartus ir (arba) įprastinę praktiką;
  • investicijoms į biodujų jėgaines. Biodujos turi būti gaminamos iš gyvulininkystės ūkyje susidarančių atliekų (mėšlo ir (arba) kitų biologiškai skaidžių atliekų), o pagamintos biodujos, elektros energija ar šiluma naudojama ūkinėje veikloje (valdos reikmėms);
  • investicijoms į ūkinių gyvūnų gerovės užtikrinimo technologijas. Investicijos turi pagerinti gyvūnų laikymo praktiką taip, kad ji viršytų jam privalomus Europos Sąjungos ir (arba) nacionalinius standartus ir (arba) įprastinę praktiką.

Veiklai, susijusiai su investicijomis į žemės ūkio valdas, paskola teikiama šioms investicijoms finansuoti:

  • investicijoms į pirminę žemės ūkio produktų gamybą, savo valdoje pagamintų žemės ūkio produktų apdorojimą, perdirbimą ir pateikimą rinkai;
  • paskolos gavėjui esant pripažintam žemės ūkio kooperatyvui, investicijoms bendriems kooperatyvo narių poreikiams tenkinti, t. y. įgyvendinti kolektyvines investicijas;
  • paskolos gavėjui esant jaunajam ūkininkui, atitinkančiam žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 patvirtintų Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių 5 punkte nurodytus reikalavimus, ir kuris kreipiasi paskolos 5 metų laikotarpiu nuo jo įsisteigimo dienos pagal šią priemonę pirmą kartą, paskolos lėšomis gali būti finansuojamas žemės, neužstatytos ir (Arba) užstatytos statiniais ir (arba) pastatais, pirkimas.

Paskola teikiama NMA teikiamoje paraiškoje numatytoms išlaidoms, kurios gali apimti investicijas į materialųjį ir nematerialųjį turtą, biologinio turto įsigijimą, apyvartinį kapitalą.

Netinkamos finansuoti išlaidos

Paskolos lėšos negali būti naudojamos:

  • išlaidoms, kurios nesusijusios su investicinio projekto įgyvendinimu;
  • paskolos gavėjo ar kito ekonominę veiklą vykdančio subjekto esamiems finansiniams įsipareigojimams refinansuoti ar jam restruktūrizuoti, kitoms paskoloms (jų daliai) ir (ar) jų palūkanoms finansuoti; ir (ar) kitiems mokėjimams, kylantiems iš paskolų sutarčių, finansuoti;
  • išlaidoms, kurioms skiriama dotacija, apmokėti, kaip nurodyta Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“, 53 punkte;
  • išlaidoms, kurios jau buvo anksčiau finansuotos (apmokėtos) iš Europos Sąjungos fondų, kitų Europos Sąjungos finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos ar nacionalinių lėšų, dėl kurių lėšos tam tikroms išlaidoms dengti būtų skiriamos ne vieną kartą;
  • investicijoms, skirtoms įsigyti saulės baterijas, saulės kolektorius, saulės modulius, geoterminio šildymo, oras–oras, oras–vanduo šildymo sistemų įrangą, išskyrus atvejus, kai nurodytos investicijos yra susijusios su statomo ar rekonstruojamo gamybinio statinio poreikiais (pardavimui skirta energija neremiama), taip pat investicijoms į drėkinimo sistemas, išskyrus drėkinimo sistemas, kurioms naudojamas lietaus vanduo;
  • investicijoms, kurios paskolos suteikimo metu yra fiziškai užbaigtos arba visiškai įgyvendintos;
  • kitoms išlaidos, kurios neatitinka paskolos paskirties (tinkamų finansuoti išlaidų).
Priemonės finansavimo šaltiniai

Finansinė priemonė įgyvendinama iš Kaimo plėtros finansinių priemonių fondo.

Kaimo plėtros finansinių priemonių fondo tikslas – padidinti finansinių paslaugų prieinamumą ūkio subjektams, veikiantiems žemės ūkio veiklos, žemės ūkio produktų gamybos ir perdirbimo bei kaimo plėtros srityse, ir prisidėti prie Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programos bei Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano,  finansuojamų Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) ir valstybės biudžeto lėšomis, tikslų siekimo.

Pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginį planą suplanuota priemonė „Paskolos investicijoms (įskaitant tvarias) į žemės ūkio valdas“.

Kaimo plėtros finansinių priemonių fondo valdytoja paskirta ILTE.

Priemonei skirta 35 mln. EUR iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) ir Lietuvos Respublikos bendrojo finansavimo lėšų:

  • 5 mln. EUR veiklai, susijusiai su tvariomis investicijomis į žemės ūkio valdas;
  • 30 mln. EUR veiklai, susijusiai su investicijomis į žemės ūkio valdas, siekiant remti žemės ūkio valdų modernizavimą.

Paskolų gavėjams, kurių registracijos vieta yra Sostinės regionas (Sostinės regionas susidaro iš Vilniaus apskrities savivaldybių), gali būti skirta ne daugiau kaip 20 proc. priemonės lėšų, o kurių Vidurio ir Vakarų Lietuvos regionas (vidurio ir vakarų Lietuvos regionas – iš Alytaus, Kauno, Klaipėdos, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių, Tauragės, Telšių ir Utenos apskričių) – 80 proc.

Daugiau informacijos dėl Sostinės regiono ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regiono sudarymo

Priemonės lėšų investicijoms į žemės ūkio valdas likutis

Priemonės lėšos 30  000 000,00 €
Finansų tarpininkams išmokėtos priemonės lėšos 1 500 000,00 €
Nepaskirstytų priemonės lėšų likutis 28 500 000,00 €

Priemonės lėšų tvarioms investicijoms į žemės ūkio valdas likutis

Priemonės lėšos 5 000 000,00 €
Finansų tarpininkams išmokėtos priemonės lėšos 250 000,00 €
Nepaskirstytų priemonės lėšų likutis 4 750 000,00€
Dažniausiai užduodami klausimai
1. Ar gali skirtis lengvatinės paskolos panaudojimo sumos nuo sumų, nurodytų NMA patvirtintoje paraiškoje „Tinkamos finansuoti projektos išlaidos, kurioms prašoma lengvatinės paskolos“?

Pagal aktualią įgyvendinimo taisyklių redakciją sumos negali skirtis. Pagal NMA reikalavimus, paskolos gavėjas turi pateikti NMA motyvuotą prašymą dėl keitimų, norint keisti išlaidų sumas ar pačias išlaidas, ir tuomet NMA atliks vertinimą t. y. pritarti ar ne prašomiems keitimams.

2. Ar paskolos panaudojimo sumos gali būti su PVM?

Pagal įgyvendinimo taisykles PVM yra tinkamos lengvatinės paskolos išlaidos. Paraiškoje „Tinkamos finansuoti projekto išlaidos, kurioms prašoma lengvatinė paskola“ nurodomos sumos be PVM ir su PVM. Bendra detalizuotų išlaidų, kam bus naudojama lengvatinė paskola, suma turi sutapti su paraiškoje nurodoma prašoma lengvatinės paskolos suma. Pagal tai matoma, ar be PVM ar su PVM prašoma lengvatinės paskolos suma.

3. Kokio laikotarpio sąskaitos-faktūros, kurios apmokamos lengvatinės paskolos lėšomis, yra tinkamos?

Sąskaitos išrašymo data turi būti ne ankstesnė nei paskolos gavėjas pateikė paraišką NMA, o sąskaitos apmokėjimo terminas turi būti nepasibaigęs.

4. Ar galimas sutarties sąlygų keitimo mokesčio ėmimas iš paskolos gavėjo, ar jis sudaro administravimo mokestį?

Taip, sutarties sąlygų keitimo mokestis įeina į nustatytą sutartimi administravimo mokestį. Paskolos gavėjo finansavimo partneriui mokami paskolos administravimo mokesčiai negali būti didesni nei 2 proc. nuo paskolos sumos, tačiau bendra paskolos administravimo mokesčių suma, kurią iš viso paskolos gavėjas turi sumokėti už paskolą, negali būti mažesnė kaip 150 Eur ir didesnė kaip 2 000 Eur. 

Visa tai, kas susiję su paskolos administravimu, t. y. nuo paskolos sutarties sudarymo, įskaitant keitimus, paskolos lėšų išmokėjimo iki galutinio grąžinimo, patenka į šią administravimo mokesčių sumą.

Į administravimo mokesčio apimtį nepatenka finansavimo partnerio taikomos sankcijos pagal bendrą tvarką už paskolos sutarties sąlygų nevykdymą (pvz., baudos, delspinigiai ir pan.), t. y. jie gali būti taikomi papildomai.

Žaliųjų finansų institutas